Hälsa är så mycket mer

Vi har allt du behöver för en välmående hud och ett
hälsosamt liv men det enda som vi inte direkt kan
påverka är dina rutiner. Det är upp till dig att ta
hand om dig själv och ge dig själv den tid som
behövs för ett större välmående. Vad vi
däremot kan göra är att motivera och inspirera. 
Besök gärna vår
Facebook & Instagram om
du behöver motivation.

Hälsa är
den bästa hudvården

HÄLSA, HUDVÅRD, LIVSSTIL HÄNGER IHOP

Nivåer av olika ämnen och hormoner i din kropp påverkar din hud. Din livsstil avgör hur dessa nivåer ser ut. I huden finns 7 sorters Kollagen som ger huden fasthet.  Olika val i din livvstil kan göra att kollagen i huden byggs upp (exempelvis genom att äta rätt proteiner) eller bryts ned (exempelvis stress och överansträngning). Det är stresshormonet kortisol som bryter ner kollagen. Vid stress bildas dessutom substans P som kan orsaka inflammationer i huden. Huden blir känslig, kliande, röd med orenheter och slapphet. Återhämtning är mycket viktigt för en välmående hud. Även tillväxthormonet HGH är viktigt för att få en frisk spänstig hy. Det bygger upp huden och gör den tjock & fast. Nivåerna ökar genom bland annat god sömn, motion & intervallträning. Medan alkohol, kaffe och sena måltider minskar nivåerna.

Naturliga, näringsrika krämer innehållande antioxidanter är verkligt effektivt för att hålla huden frisk och stark. Antioxidanter är en grupp ämnen som skyddar mot fria radikaler. Fria radikaler påskyndar en mängd olika åldersprocesser i kroppen.

Vår ekologiska hudvård innehåller antioxidanter och vitaminer som skyddar huden.

Lever du ett hälsosamt liv, med rätt kost, ekologisk hudvård, träning och återhämtning kommer din hud bli stark, jämn och felfri.

Vägen till välmående hud

Använd 100% naturlig ekologisk hudvård
Naturliga hudvårdsprodukter är fulla av näring och vitaminer som stärker huden. Våra 100% naturliga produkter innehåller mycket näring och antioxidanter som skyddar mot fria radikaler.

Exfoliera 1 gång/vecka
Exfoliering är nyckeln till en friskare hy. Det hjälper till att stimulera cellnybildning och jämnar ut hudstrukturen. Det hjälper om du känner att huden ser matt ut. Men peela inte för hårt eller för ofta, då det kan skada huden.

Drick mycket vatten (gärna med citron i)
Vatten är nödvändigt för att huden ska hålla sig smidig och mjuk. Den C-vitamin som finns i citron föryngrar huden inifrån kroppen. Du håller huden friskare och fräschare. C- vitamin sägs även hjälpa till att hålla huden fri från föroreningar och minska fina linjer och rynkor.

Ät färgstarkt​
Färgrika frukter & grönsaker är bra då de innehåller mycket antioxidanter. Jordgubbar, plommon, tomat & granatäpple är särskilt bra för huden. 
Ät vitaminer, E C & A vitamin för huden.

Ät protein
Kyckling, tonfisk, lax hjälper huden att reparera sig & bilda kollagen (ät proteiner flera ggr varje dag)

Undvik socker och snabba kolhydrater
Socker & snabba kolhydrater får mängden kollagen i huden att minska. 

Undvik kaffe, alkohol och sena måltider
Tillväxthormonet HGH är viktigt för att få en frisk spänstig hy. Det bygger upp huden och gör den tjock & fast. Nivåerna ökar genom god sömn & intervallträning. Alkohol, kaffe och sena måltider minskar nivåerna. 

Sov - God sömn
Tillväxthormonet HGH  bygger upp huden och gör den tjock & fast. Nivåerna ökar genom god sömn & intervallträning.

Stressa ej
I huden finns 7 sorters Kollagen som ger huden fasthet.  Men det bryts ned av stress och över-träning. Vid stress bildas dessutom substans P som kan orsaka inflammationer i huden. Huden blir känslig, kliande, röd med Orenheter och slapphet. Återhämtning är mycket viktigt. 

Undvik UV-strålning, föroreningar, cigarettrök, kemikalier
Fria radikaler påskyndar en mängd olika åldersprocesser i kroppen. De bildas hela tiden inom oss bara genom att vi andas, men mängden ökar när vi utsätter oss för så kallad oxidativ stress. Sådan stress är exempelvis vid sjukdom, hård fysiskt arbete och träning, UV-strålning, kemikalier, cigarettrök, luftföroreningar och kemikalier i omgivningen. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler.

Träna regelbundet
Tillväxthormonet HGH bygger upp huden och gör den tjock & fast. Nivåerna ökar genom intervallträning.
Träning sätter dessutom igång blodcirkulationen i huden och minskar stresshormonet kortisol som bryter ner kollagen.

Träna inte för mycket eller för hårt
Motion sätter igång blodcirkulationen i huden och minskar stresshormonet kortisol (kortisol bryter ner kollagen) och ökar tillväxthormonet HGH. Men tränar man för mycket konsumerar kroppen istället de hormoner som är viktiga för huden. 











Det finns så mycket man kan göra för sin hud. En del saker är mer avgörande än andra. Är du villig att testa allt har vi här även samlat lite roliga tips:

* Sov på rygg för att få mindre rynkor

* Växla mellan varmt & kallt vatten i duschen för en fräsch lyster. Det sätter igång blodcirkulationen  & kan göra huden fastare.

* Pratar du mycket i mobilen, gör den ren. Det samlas massvis av bakterier på den som inte är bra att trycka upp mot kinden

* Undvik att hårprodukter hamnar i ansiktet, speciellt lätt hänt i pannan. 

*Ät Avokado för mjuk och smidig hud

Sömn och återhämtning är viktigt för huden








Vill du ha hjälp med hur du ska återhämta dig?


Mental avslappning är en fantastisk hemlighet till välmående. Kombinerat med massage får din kropp återhämtas. Det kommer inte bara gynna din hud utan det har även betydliga positiva hälsoeffekter. Läs mer om återhämtning här